Tuesday, October 1, 2013

Tukar



“TUGAS YANG PADAT DI SEKOLAH SEMASA, SEBAGAI SEKOLAH SUKAN DIGABUNG DENGAN PENDIDIKAN KHAS, MENYEBABKAN SAYA KERAP GAGAL MENJALANI RAWATAN SEBAGAI PESAKIT MAJOR DEPRESSIVE DISORDER. PENYAKIT YANG MENYEBABKAN SAYA MUDAH LETIH, EMOSI, LUPA DAN CUAI INI SEDIKIT SEBANYAK MENYUKARKAN SAYA DALAM MENUNAIKAN TUGAS SEPERTI GURU LAIN. SALAH SATU RAWATAN PSIKOLOGI YANG DOKTOR SARANKAN ADALAH SAYA BERADA DI SAMPING KELUARGA. MOGA DENGAN PERTUKARAN INI SAYA PULIH DAN DAPAT BERKHIDMAT DENGAN LEBIH CEMERLANG.”

Ini lah alasan aku minta pindah mengajar dekat dengan rumah. Terus terang, yang aku tak tahan bila duduk seberang laut ni ialah naik kapal terbang. Kalau naik kereta atau bas pun aku mudah rasa penat dan pening, jadi bayangkanlah perjalanan ulang alik dari Kuantan ke Kuching dengan 2 kapal terbang 1 hala. Selalunya lepas perjalanan, aku mesti melepek 2, 3 hari mengecaj semula tenaga. Seboleh-bolehnya aku elakkan balik rumah. Bukan tak rindukan keluarga… amat rindu sebenarnya! Abis tu nak buat camane, kalau balik rumah boleh lah rehat tidur 2, 3 hari. Komfem famili tak marah punya. Tapi kalau balik sekolah? Selalu kena sindir dengan pengetua kalau minta cuti sakit. Kenalah datang jugak sekolah walaupun kepala berpusing-pusing tak habis lagi kronik jetlag. 

Alasan aku tak mahu mengajar di sekolah ini pulak sebab aku tak dapat tumpu mengajar betul-betul. Sebagai sekolah sukan, banyak betul tugas yang tak ada kena-mengena dengan Pengajaran dan Pembelajaran! Tolak tepi lah tugas sebagai guru kelas, kokurikulum dan masalah disiplin Pendidikan Khas. Yang tu memang berkaitan lah dengan tugas aku. Tapi tugas melibatkan aktiviti perdana ni memanglah menguji kesabaran aku. Apa kaitannya, guru Pendidikan Khas dengan liga bola sepak KPM? Kenapa urusan biasiswa murid perdana diserah kepada guru Pendidikan Khas? Ok, mungkin lah sebab tak cukup guru perdana. Dah tu, guru Pendidikan Khas ni cukup sangat? Selalu kena pergi sana sini sampai murid Pendidikan Khas sendiri pun tak terjaga. Aku dah letih, banyak sangat ketidak adilan dalam pentadbiran. Yang jadi mangsa, AKU. Kalau buat, meninggalkan ‘core business’ sendiri iaitu Pendidikan Khas, macam mana aku nak jawab kat akhirat nanti?! Kalau tak buat, dilabel ‘tidak menurut perintah’. Daripada aku tersepit ketat, baik aku usaha untuk lepaskan diri.

Lagi satu, kesedaran Islam di Kuching masih jauh lagi perjalanannya. Pernah jumpa tak pengetua lelaki beragama Islam dengan selambanya menghulur tangan untuk bersalam dengan ustazah bertudung labuh?! Aku dah jumpa, dan aku lah ustazah yang malang tu. Itu lah tangan lelaki ajnabi yang pertama aku sentuh sejak 29 tahun aku hidup. Aku cuba minta izin tak bersalam, tapi dia tak menjawab, tak tarik-tarik tangan. Disebabkan aku ada atas pentas, ambil hadiah, ramai orang tengok, nak jaga maruah dia, aku salam jugak dengan muka mempelam muda. Alasan! Iman aku lemah sebenarnya, takut pengetua terasa dan marah, takut orang mengata sombong, kesimpulannya takut makhluk Allah. Sepatutnya, aku buat-buat tak nampak tangan dia tu, capai je hadiah sambil senyum. Pernah juga ada pengarah sebuah institusi datang pameran, dia hulur tangan jugak, pastu siap ada ‘cameraman’ ambil footage dia. Aku salam jugak hujung jari huhu. Sesungguhnya aku menyesal, rasa berdosa sangat huhu T_T  Sepatutnya aku tunjukkan pendirian aku. Sekarang aku selalu bawa sarung tangan kalau ada penyampaian hadiah dan yang sewaktu dengannya. Aku kena tegas menolak yang haram ni. Moga perpindahan aku diluluskan dan aku sentiasa dipelihara oleh Allah. Amin.

No comments:

Post a Comment